آيا لباس محلي گيلان براي شب يلدا مناسب است؟

مردم گيلان معتقدند، در شب چله از انواع خوراكي‌ها مصرف مي‌كنند و مثل مناطق مختلف اداب و رسوم ويژه‌اي دارند.مردم استان گيلان در شب يلدا از تنقلاتي مانند هندوانه، آب ايزگيل يا آب كونوس، برشته برنج و سه ميوه محلي پرتقال، گلابي محلي به نام «خوج» و ليمو استفاده مي‌كنند.در گيلان هندوانه را حتماً فراهم مي‌كنند و معتقدند كه هر كس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگي نمي‌كند و در زمستان سرما را حس نخواهد كرد. براي شب يلدا نيز لباس محلي گيلان را مي توانيد با مراجعه به بخش گيلي شاپ تهيه كنيد.
 
همچنين مردم شهرها و روستاهاي شرق گيلان در شب يلدا هنگام بريدن هندوانه شعري را با مضمون «امشب شب چله / خانم جير (زير) پله / چاقو بزنيم / هندانه كله (سر)» مي‌خوانند.
 
«آوكونوس» يكي ديگر از خوردني‌هايي است كه در اين منطقه در شب يلدا رواج دارد و به روش خاصي تهيه مي‌شود. در فصل پاييز، ازگيل خام را در خمره مي‌ريزند، خمره را پر از آب مي‌كنند و كمي نمك هم به آن مي‌افزايند و در خم را مي‌بندند و در گوشه‌اي خارج از هواي گرم اطاق مي‌گذارند.
 
آداب و رسوم شب يلدا, فرهنگ زندگي
رسوم مردم گيلان در شب يلداپيشنهاد ويژهبليط هواپيما مشهدبليط هواپيما مشهد با ارزان ترين قيمت ◀تيكبانخريد بهترين برند دستگاه تصفيه آب خانگي مينروا فيلتر در ايرانبه همين راحتي ميتوني آب رو تصفيه كني و سالم بنوشي*كليك كنبواسير زناندرمان همورئيد در يك جلسه بدون جراحي
 
ازگيل سفت و خام، پس از مدتي پخته و آبدار و خوشمزه مي‌شود. آوكونوس در اغلب خانه‌هاي گيلان تا بهار آينده يافت مي‌شود و هر وقت هوس كنند ازگيل تر و تازه و پخته و رسيده و خوشمزه را از خم بيرون مي‌آورند و آن را با گلپر و نمك در سينه‌كش آفتاب مي‌خورند.(آو= آب و كونوس = ازگيل).
 
در گيلان در خانواده‌هايي كه در همان سال پسرشان را داماد يا نامزد كرده‌اند رسم است كه طبقي براي خانواده نوعروس مي‌فرستند.در اين طبق ميوه‌ها و خوراكي‌ها و تنقلات ويژه شب چله به زيبايي در اطراف آراسته مي‌شود و در وسط طبق هم يك ماهي بزرگ (معمولا ماهي سفيد) تازه و خام همراه با تزيين سبزيجات قرار مي‌گيرد كه معتقدند باعث خير و بركت و فراواني روزي زوج جديد و همچنين سلامت و باروري نوعروس مي‌گردد.
 
فال هندوانه, شب يلدا
يكي از مراسم شب يلدا در گيلان گرفتن فال هندوانه است
 
فال هندوانه در يلداي گيلاندر ميان برخي مردم و جوانان دم بخت اين استان مرسوم است كه در شب يلدا فال هندانه پوس (پوست هندوانه) مي‌گيرند.براي گرفتن اين فال، هندوانه را به چهار قسمت طولي تقسيم مي‌كنند و هر چهار پوست را به پشت سر خود مي‌اندازند. در اين ميان، چهار حالت پيش مي‌آيد، اگر دو قاچ هندوانه، سفيد و دو قاچ، سبز باشد، به معناي حد وسط بودن براي نيت شخص است. اگر سه قاچ سبز و يك قاچ سفيد بيفتد، نيت آن خوب است، اگر سه قاچ سفيد و يك قاچ سبز باشد، نيت بد است. اگر هر چهار قاچ سبز باشد، به معناي خيلي خوب و اگر هر چهار قاچ سفيد باشد، به معناي خيلي بد است.معمولا مردم در شب يلدا در خانه فردي كه از همه بزرگتر است و به او احترام مي گذارند، جمع مي شوند و فال حافظ مي‌گيرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد